• Manuele, is behandeling met de handen
  • Neuro betekent zenuw.
  • Therapie is het behandeling van alle onderdelen die uw pijn bepalen.

voet - projectie zenuwen lichaam

Zij-aanzicht van de projectie van het menselijk lichaam in de voet.

Het zenuwstelsel is een netwerk dat ons lichaam controleert en bestuurt. De hersenen en het ruggenmerg (het centrale zenuwstelsel) staat in verbinding met het hele lichaam zowel in het bewegen, het ervaren van pijn, maar ook het functioneren van ons spijsverteringskanaal, onze hormoonhuishouding, de ademhaling, de bloedsomloop enz. Uiteinden van zenuwen en zenuwreflexpunten zijn overal te vinden op ons lichaam. Voor het behandelen van reflexpunten komen vooral het oor en de voet in aanmerking.

De zenuwreflexpunten op het voetskelet hebben een directe en ingrijpende invloed op de verstoorde stuurfuncties van zenuwen of zenuwstructuren en hun ”doelgroep”. Voor deze behandelingsmethode komen zowel de chronische als de puur motorische klachten in aanmerking. Vooral bij chronische aandoeningen waar de grens tussen motorische (bewegingsapparaat) en vegetatieve storingen (functies van organen,hormonen en en bloedsomloop) moeilijk te trekken is. Dit is de grootste doelgroep.

Zenuw-reflexzones:

• Het centrale en perifere (armen en benen) zenuwstelsel.
  • Spieren, gewrichten, gewrichtskapsels en gewrichtsbanden.

Orgaan-reflexzones:

• De organen zelf
  • De endocriene klieren (hormonaal systeem) en lymfe.

Andere technieken zijn:

• specifieke massagetechnieken die de zenuwbanen op de rug, armen en benen masseert.
  • Ooracupunctuur als ondersteuning bij pijn.
  • Houdingscorrigerende therapiezolen, om de houding blijvend te reguleren en te ondersteunen. (volgende pagina).
  • Kleurenpunctuur en bindweefselmassage met kleur en licht als inzet bij doorbloedingsstoringen, pijn en problemen met o.a stofwisseling.

De therapie:

Na een uitgebreide anamnese en onderzoek, wordt na aanleiding daarvan een specifieke massage op de zenuwbanen uitgevoerd. Dit ter ondersteuning van de bevindingen, anderzijds het ontspannen van de spieren.

Als tweede onderdeel van de behandeling de specifieke neuro-reflextechnieken op de voet. Er bestaat een functionele relatie tussen de huid en de veraf gelegen organen en spieren. dit is een in twee richtingen werkzame relatie. Bij een functionele storing zijn de overeenkomstige punten als gevoelig op de voet terug te vinden, andersom kan men door de prikkel te geven in de betreffende zone een invloed uit oefenen.De reflexzone s worden gecontroleerd op drukgevoeligheid, dit geeft de mate van irritatie in het lichaamsgebied aan.

Indicaties:

• Pijnlijke spieren, rugklachten, nek, schouder arm of beenklachten, hoofdpijn, functionele neuralgieën zoals ischialgie ( onderrug), of brachialgie (arm).
  • hormonale klachten , darmklachten, stress.

Contra indicatie (wanneer niet?):

• virale infecties , actieve maligne tumoren (kanker)
  • zwangerschap tot de 4e maand
  • ziektebeelden van de voet zelf
  • aandoeningen waarvan wij de oorzaak en het verloop niet kennen.

Wilt u meer weten, neem dan contact met mij op.

Consult/behandeling € 60.00 per uur als bij de voetzonereflexologie.